Berini-emmen.nl

Een Berini van Gazelle die er feitelijk niet was

Gepubliceerd op 5 augustus 2016 13:50

In nr 109 van het Motorrijwiel verscheen een verhaal over de Gazelle GA50 met JLO motor met de aantekening dat de eigenaar wel eens gehoord had dat er in dit type ook wel een Berinimotor had gezeten. Zo’n blok van M35 of M36. Maar nooit kunnen achterhalen waar die te zien zou zijn geweest. Tot er dit jaar een aantal Berini’s te koop was in Valkenburg waar ooit bij Paul Vrancken een prachtige collectie heeft gestaan maar wegens conflicten met de gemeente kon het door hem geplande museum niet doorgaan.

Een Berini van Gazelle die er feitelijk niet was.

In nr 109 van het Motorrijwiel verscheen een verhaal over de Gazelle GA50 met JLO motor met de aantekening dat de eigenaar wel eens gehoord had dat er in dit type ook wel een Berinimotor had gezeten. Zo’n blok van M35 of M36. Maar nooit kunnen achterhalen waar die te zien zou zijn geweest. Tot er dit jaar een aantal Berini’s te koop was in Valkenburg waar ooit bij Paul Vrancken een prachtige collectie heeft gestaan maar wegens conflicten met de gemeente kon het door hem geplande museum niet doorgaan. De brommers bleven verweesd achter in een loods. Na een artikel in het blad Bromfiets is bijna de gehele collectie verkocht, dat wil zeggen: de krenten uit de pap. Maar toen ik ging kijken bleken er nog heel wat begerenswaardige brommers te staan, zwaar verwaarloosd, dat wel. Daaronder een Gazelle GA50 met Berini motor. Die wilde ik graag hebben en hij is volop in de opknapfase.

En dit is hem dus. Een Gazelle GA50 waar eerder JLO motoren ingebouwd waren. Een waakzame geest zal opmerken dat het eigenlijk een Batavus Mot-O-Mat is. Dat klopt, deze brommer dateert van 1967/68 toen Gazelle eigenaar was van Berini en dus brommers verkocht onder de naam Berini van Gazelle. Maar Gazelle had ook Batavusmodellen overgenomen. Wat betreft de Berini van Gazelle, dit betrof veelal de Berini VEV in rood en groen met de Anker/Laura motor M48 maar aanvankelijk ook nog de Berini Corona met de M47 motor, automaat met kickstart. Tot het moment dat deze motoren, die nog in Rotterdam gemaakt waren, opgebruikt waren. Een stapeltje van de M47 motoren kwam dus in de GA50 terecht. Maar mondjesmaat. En in elk geval kwamen ze niet in de Batavus .
Op deze brommer staat trouwens ook alleen maar Gazelle en geen Berini van Gazelle.


«   »